The fabulous life

Anii ’80

Posted in The world around me by daianara on November 1, 2009

Pentru ca e 1 noiembrie si luna asta implinesc o varsta destul de “rotunda”, si pentru ca reclama asta a ajuns sa ma obsedeze, am inceput sa fac o lista cu toate lucrurile grozave despre anii ’80 (in afara de faptul ca atunci m-am nascut eu :P). Lucruri de care ne amintim, care ne-au definit copilaria si care o sa ne faca intr-o zi sa incepem o conversatie cu “pe vremea mea”.  Here we go:

  • Pe vremea mea, distractie  era considerat Cubul Rubik. It was hate at first sight.
  • Anii ’80 au insemnat the birth point pentru o multime de filme pe care aveam sa le vad mult mai tarziu, cu toate continuarile de rigoare: Friday the 13th, Indiana Jones, Rambo, Back to the Future (The DeLorean rules!), Lethal weapon. Din pacate se termina M.A.S.H.
  • Vedeam pentru prima data papusi  Cabbage Patch Kids. Oh, the humanity, cum vroiam si eu una!
  • Atunci au aparut si primele jucarii Transformers, costau o avere.

jucarii Transformers

  • Big hair (n-am prins, eram tunsa cu regularitate ca un baietel) si blugi rupti (nu pentru varsta mea)
  • In schimb am savurat din plin perioada blugilor adusi din Turcia, pe sub mana
  • Neon clothing si awesome music. GTA Vice City e cel mai bun exemplu de joc care se desfasoara in the 80s. Click play pentru soundtrack-ul postului.
  • Telefoanele celulare aratau ca niste caramizi.  Asta la ei. La noi, bineinteles ca singurele telefoane aratau asa.
  • Columbo. In perioada aia ni se parea cel mai inteligent om de pe planeta.
  • Apareau Pac Man, Space Invaders, Tetris. La noi era Brick Game, luat din piata de la “rusi”.

Brick_game

  • Daruri pretioase de Craciun sub forma de portocale si banane. Miros de instalatie de lumini, mereu arsa.
  • Gradinita. Zero probleme.
  • Robotei din pachete de tigari
  • VHS. O seara la film insemna si mers acasa la un prieten care avea un video player si vazut casete inregistrate
  • Filme dublate de Irina Nistor.  Bucuria copilului care inca nu stia  sa citeasca.
  • Zapada suficienta si la oras, astfel incat sa faci un om de zapada serios.
  • 20 de minute de desene animate seara. Fara Internet, fara TV color. The simple life.
  • TOMANAP. Prima data ca aflu numele acestui joc. Tari, orase, munti, ape, nume, animale, plante. Toate incepand cu aceiasi litera.
  • Avioane, imposibil sa nu stiti jocul.

avioanele

  • Guma de mestecat in forma de tigara
  • Banuti de ciocolata. Ciocolata in forma rotunda si cu ambalaj de Scufita Rosie. Eh, remember?
  • Batoane cu lapte si cacao (si acum mai sunt), un fel de ciocolata de casa (da, is obsedata :D).
  • Guma Turbo cu surprize (asta cred ca era la limita intre ’80-’90)
  • Jocuri de copii: Sotron, Elastic (oho, o adevarata arta a saritului intr-un spatiu de maxim 20 de cm. Spre deosebire de Limbo, aici era cu atat mai greu cu cat se ridica elasticul-la glezne, la genunchi, la solduri…), Lapte gros (ok, asta era destul de dureros), Ratele si vanatorii, Telefonul fara fir si altele, mai mult sau mai putin letale.
  • Inghetata de fistic de la Napolact. Arata ca un pachet de unt.
  • Sticle de lapte si sana
  • Sifon
  • Tip top minitop. Megastarul copiilor. Iar ma inseala memoria, daca era la sfarsit de ani ’80 sau inceput de ’90 dar il include si pe asta aici.
  • Cutii de chibrituri, de obicei ilustrate cu fluturi
  • Revista Cutezatorii. Ocazional, un numar ratacit din Pif et Hercule.
  • Diapozitive si diafilme ( apropos, joi pe langa un ceai fierbinte poti savura si un spectacol cu diafilme. Hooray Ceainaria La Port).
  • Apolodor pinguinul calator. The most awesome children’s book.
  • Discuri de vinil cu muzica si povesti. I-au scutit de ai mei de la a inventa ceva nou in fiecare seara.

Daca mai aveti, bagati mare. I’d be happy to hear them. :D

19 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. xelomon said, on November 1, 2009 at 2:07 pm

    Cum ma faci tu sa sterg praful de pe amintiri… (apropo, si tu tot scorpie esti? sa-ti traiasca!)

    Tot la jocuri de copii:
    Tara, tara, vrem ostasi!;
    Incetul cu incetul se fabrica otetul (un joc cu rege/regina si supusi care faceau un pas mic, o mama liga etc. ca sa ajunga la regina);
    Zanele si zmeii (sau Ulii si porumbeiii sau Hotii si vardistii);
    Ionica si borcanele;
    Fete, filme si baieti, melodii sau cantareti.

  2. daianara said, on November 1, 2009 at 2:53 pm

    N-am inteles partea cu scorpia. E ceva legat de dat nasterii? :D
    Tara tara, vrem ostasi recunosc. Celalalt…tin minte din descriere doar rima “1, 2, 3 la perete stop!”. Ionica si borcanele plus ultimul mentionat nu cred ca am jucat. Bine, poate e si variatie de nume de la o provincie la alta. Cum se jucau? :)

  3. Elena said, on November 1, 2009 at 4:54 pm

    De Turbo cu surprize si Tip top minitop imi aduc aminte si eu, deci cred ca erau prin anii ’90, ca nu cred ca-mi aminteam din 80 si ceva. :) Si brick game am avut si eu… it was so looong ago…

  4. xelomon said, on November 1, 2009 at 6:18 pm

    ma refeream la Scorpioni (zodia care se intinde pana pe 22 noiembrie. cred ca e 22….). eu am fost pe 30, vine Andre acusica (pe 2-4-6 noiembrie???).
    da, cel cu otetul era chiar asa, cu opriri dictate de regina.
    Ionica si borcanele presupunea: mama, Ionica, niste borcane (aici fiecare copil isi alegea ce voia el sa fie, am auzit cam orice in afara de borcan de dulceata de castane), si era si un hot. Mama se ducea la piata si-i spunea lui Ionica sa nu dea iama la borcane. Ionica fura cate-un borcan; cat se infrupta el, hotul venea si fura borcane. Ionica trebuia sa le caute. Daca le gasea inainte sa vina mama, avea dreptul sa-i traga suturi hotului. Daca nu, il urechea mama.
    Nush cine a inventat jocul si de ce mi se parea asa amuzant :))

    Aaaaa… mai stie cineva matze incurcate? ;;)

  5. daianara said, on November 1, 2009 at 6:35 pm

    @Elena Ai prins si consola aia ruseasca sau chinezeasca cu nu stiu cate jocuri? Se lega la TV si avea 2 manete. Puteai juca tenis, ski (unde trebuia sa te feresti de pietre, copaci sau…Yeti :lol:) si inca cateva asemanatoare. Si manetele alea se stricau mereu si nu se gaseau inlocuitoare.
    @Xelo La mine e pe 30, asa ca nu-s scorpie dupa zodiac…doar in real life. :P Nu stiam jocul cu borcanele insa mate incurcate…e cel gen Twister? OMG, ce nebunie era cu ala la aniversari, toata lumea era pe jos si nu mai vedeai decat cate o soseta sau o maneca de pulover. Interesant ca foarte multe din jocurile astea, au aparut asa, de nicaieri. Nu aveau nume cand eram copil, ziceam doar “hai sa ne jucam Tari-Orase” sau ceva in genul.
    Ce faina ar fi o carte cu toate astea… :D

  6. Elena said, on November 2, 2009 at 12:55 am

    Nu, pe aia n-am prins-o, doar brick game si ce-a mai fost pe urma. :)

  7. evanb0 said, on November 5, 2009 at 5:13 pm

    Eu am amintirile astea din anii ’90, când eram eu mic. Şi VAI ce fain că mi le-ai reîmprospătat! *nostalgic*

  8. devland said, on November 6, 2009 at 2:12 am

    Flashback cu mai toate cele insiruite mai sus, desi epoca fu cea de tranzitie a anilor ’90.

  9. daianara said, on November 6, 2009 at 9:12 pm

    Cred ca de pe la inceputul anilor ’90 am eu primele amintiri adevarate. Restul sunt ceva gen flashback, cand vezi o eticheta sau o carte sau ceva care iti aduce brusc aminte de un moment din trecut. Ah, tocmai m-am gandit la prajiturile Greta Garbo. Nu se vindeau in magazine (or did they?) dar era reteta pe care o facea toata lumea de sarbatori. Cel putin prin zona Ardealului. Remember, huh, do you?
    @evanb0 You’re very welcome. Thanks for stopping by. :)

  10. evanb0 said, on November 8, 2009 at 9:23 pm

    Just remembered: noi ne mai jucam şi cu benzile de la casete audio. Shiny! :D

  11. daianara said, on November 8, 2009 at 11:55 pm

    Uh, eu tin minte benzile de magnetfon. Din pacate toate incalcite si rupte cand am ajuns eu la ele. I swear it wasn’t me!

  12. devland said, on November 11, 2009 at 3:38 am

    Pandeati careva melodia favorita la radio cu degetul aratator at the ready deasupra butonului REC? Mix-tapes anyone? :P
    Uh-oh! Tevi cu gornete! Trageam pana la etajul 6. Managed to place one in between a chick’s boobs once.
    Toate astea candva prin scoala primara… [sigh]

  13. dianyzzia said, on November 13, 2009 at 3:19 pm

    tetris, wow ce-mi placea sa joc la scoala in timpul orelor pe sub banca, si cand ma prindea aia de franceza pac ma dadea afara la usa…LOL. Asaaaa cornetele care ajungeau in mancarea vecinilor…ca trageam de pe balcon exact in bucataria lu’ aia de sub mine…LOL….era misto atunci pe vremurile alea, pt. ca mai ieseam pe afara, aveam cu cine, acuma…toti pe net la cs in retea….mmmmm..naspa..nici chiar asa de dimineata si pana seara pe net.

  14. daianara said, on November 13, 2009 at 9:05 pm

    Heh Dev, eu primul casetofon cu cd player si capacitate de recording l-am primit in clasa a 9-a. Which was…1999, I think. Enervant ca de atunci tot au obiceiul sa bage ceva peste piesa DJ-ii, vezi doamne sa nu o inregistrezi. In schimb, tin minte zilele cand culmea tehnologiei era sa ai un walkman. Oh, the 80’s-ness of it all.
    And yeah, cornete ruled. Le-am uitat complet.
    @dianyzzia Mersi de vizita.

  15. ionutza said, on December 7, 2009 at 12:57 pm

    Eu imi aduc foarte bine aminte de Tamagoci si cum aveam grija de animalute si cum sunau in timpul orelor ca aveau nevoie de mancare sau la baie :)).
    Si apropo de jocuri, la bunici mai jucam si “la foc, la foc”, “ratele si vanatorii”, “pasarica muta-ti cuibul”, “lupul si oaia”… vai ce vremuri erau…
    Si mai era ceva ciocolatica “kiss kiss” cu capsuni si banane, wai ce bune erau si ce rau imi pare ca nu se mai gasesc :(
    Ce placut e sa-ti reamintesti… :-<

    • daianara said, on December 7, 2009 at 9:31 pm

      La foc, la foc si Kiss Kiss. Hehe, I remember those. Chiar, acum imi dau seama de ce-mi aduc aminte niste fondante de la Milka, cu spuma inauntru. It’s the Kiss Kiss chocolate. Thanks for reminding me. :)

  16. Anii '80 « Don't call me baby said, on December 9, 2009 at 3:31 am

    […] Anii '80 « Don't call me baby December 9th, 2009 Pentru ca e 1 noiembrie si luna asta implinesc o varsta destul de “rotunda”, si pentru ca reclama asta a ajuns sa ma obsedeze, am inceput sa fac o lista cu toate lucrurile grozave despre anii ‘80 (in afara de faptul ca atunci m-am … […] […]

  17. zaycev said, on March 6, 2011 at 3:26 pm

    eu am si acum la 33 de ani abtibildurile de la guma cincin….cu jucatorii de fotbal din anii ’90…..


Leave a comment